1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 voturi, media: 4.40 din 5)
info

2

calendar

2 zile lucratoare

info Birocratie

Fără Birocrație

info pusculita

De la 290 lei

info online

Online

Pachet complet de Servicii

Societatea noastra va ofera servicii de   asistenta si reprezentare, in vederea indeplinirii tuturor demersurilor necesare pentru infiintarea Persoanei Fizice Autorizate la Oficiul Registrului Comertului, si anume:

  • verificare si rezervare denumire Persoana Fizica Autorizata;
  • conceperea si redactarea actului de detinere a spatiului (contract de comodat, contract de inchiriere, contract de subinchiriere si altele);
  • redactarea declaraţiei pe propria răspundere dată în temeiul prevederilor art. 15 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 359/2004 cu modificările şi completările ulterioare;
  • redactarea cererii-tip de inregistrare;
  • consultanta privind optiune fiscala si redactarea Anexei 1 privind vectorul fiscal.

Ce ne recomandă?

  • Seriozitate

    Seriozitate

  • Un deceniu experienta

    Un deceniu experiență

  • Referenti dedicati

    Referenți dedicati

  • Mii de clienti multumiti

    Mii de clienți multumiți

  • Numarul 1 in consiliere firme

    Numărul 1 in consiliere firme

  • Punctualitate

    Punctualitate

Apariții în presă

    Cine ne recomandă?

  • Patricia Niculae, Ripe Ideas

    Patricia Niculae

    Project Manager

    Serviciile ActeFirma sunt ireprosabile. Recomand cu...

    + citește mai mult
  • Andra Paraschivescu, PFA

    Andra Paraschivescu

    PFA

    Specialistii ActeFirma mi-au recomandat pentru...

    + citește mai mult
  • Daniel Alin, Automatizari AG

    Daniel Alin

    Administrator

    Actefirma, o echipa de consultanti eficienti care,...

    + citește mai mult
  • Florin Cojocea, Activ Informedia

    Florin Cojocea

    Administrator

    Am fost ajutati prompt si profesionist de catre un...

    + citește mai mult

Beneficiază

de experiența echipei noastre!




captcha

Daca vrei sa desfasori o activitate comerciala pentru care ai pregatirea necesara ori experienta in domeniu, dar nu vrei sa deschizi un SRL, atunci infiintarea unei Persoane Fizice Autorizata (PFA) este forma potrivita pentru tine.

Infiintare Persoana Fizica Autorizata este o decizie buna si daca avem in vedere evidenta contabila simplificata. Asadar, evidenta contabila pentru Persoana Fizica Autorizata este in partida simpla, spre deosebire de evidenta contabila in partida dubla pentru firma.

Inregistrarea ca Persoana Fizica Autorizata iti permite sa emiti facturi, poti incasa in cont bancar ori numerar, poti angaja personal (cu exceptia celui angajat in acelasi domeniu in care iti desfasori activitatea).

Mai mult decat atat, daca activitatea pe care o desfasori se regaseste pe lista activitatilor impozitate la norma de venit, atunci este perfect. Indiferent de ce venituri si cheltuieli realizezi (mai mari ori mai mici decat norma de venit), vei plati impozitul de 16% calculat la norma, ci nu la veniturile efectiv realizate. Vezi AICI daca te incadrezi.

Ce trebuie sa ai in vedere este ca PFA nu poate angaja cu contract de muncă terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata si nici nu va fi considerată un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva.

Cu toate acestea, o persoana poate cumula calitatea de PFA cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atât în acelaşi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.

Persoana fizica autorizata cu norma de venit

Pentru persoanele fizice autorizate (PFA) care realizeaza venituri din activitati independente, venitul net se poate determina pe baza de norme anuale de venit.

Persoanele fizice autorizate care au optat pentru impoziterea la norma de venit platesc un impozit de 16% aplicat valorilor stabilite de ANAF, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate.

Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directia generala a finantelor publice, in functie de specificul activitatii si de zona in care persoana isi desfasoara. Pentru anul 2015 puteti consulta aici lista normelor de venit.

Daca in anul fiscal anterior o persoana fizica autorizata a inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 100.000 euro, atunci aceasta are obligatia ca incepand cu anul fiscal urmator sa isi determine venitul net anual in sistem real.

Trecerea la impozitarea in sistem real poate avea loc si prin optiune (fara depasirea plafonului mentionat anterior), persoana fizica autorizata putand sa-si modifice sistemul de impunere si sa devina platitoare de impozit in sistem real, dar numai de la inceputul unui an fiscal.

Tot norma de venit va fi considerata baza de calcul pentru contributiile sociale pe care persoana fizica autorizata are obligatia sa le plateasca (CAS – contributia de asigurari sociale si CASS – contributia de asigurari sociale de sanatate).

Persoana fizica autorizata in sistem real

Persoanele fizice autorizate  care obtin venituri din activitati independente si care au optat pentru sistemul de impozitare in sistem real aplica impozitul de 16% la veniturile nete totale.

Veniturile nete totale sunt de asemenea baza de calcul pentru contributiile sociale pe care persoana fizica autorizata are obligatia sa le plateasca (CAS – contributia de asigurari sociale si CASS – contributia de asigurari sociale de sanatate).

Acte necesare infiintare Persoana Fizica Autorizata: 

  • carte de identitate  (copie);
  • dovada  care atestă dreptul de proprietate asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social  (copie legalizata notarial);
  • daca este cazul avizul/acordul vecinilor si al asociatiei de proprietari, in cazul in care noul sediu va fi amplasat intr-un apartament de bloc sau alt imobil colectiv cu regim de locuinta – descarca formularul;
  • specimen de semnatura autentificat notarial;
  • certificat de rol fiscal eliberat de catre Directia de impozite si taxe locale sau Incheiere de intabulare in Cartea Funciara;
  • documentele care atestă pregatirea profesionala, dacă aceasta este ceruta, potrivit unor prevederi legale speciale (copie) ori daca nu, ultima diploma de studii indiferent de domeniu (copie).

OUG 44_2008_PFA_II_IF

Lege 26_1990_privind registrul comertului

Ordin_ 2594C_2008_norme metodologice privind modul de tinere a registrului comertului, de efectuare a inregistrarilor si eliberare a informatiilor

Codul_CAEN_Rev_2_actualizat

Formular acord vecini si asociatie proprietari

Declaratii fiscale persoana fizica autorizata:

  • declaratia 220 privind venitul estimat (descarca aici) – termen de depunere: 15 de zile de la inregistrarea persoanei fizice autorizate sau 25 mai a anului in curs pentru persoanele fizice autorizate deja existente la 01 ianuarie
  • declaratia 200 privind venitul realizat (descarca aici) – termen de depunere 25 mai a anului urmator celui la care se refera venitul realizat
  • declaratia 600  (descarca aici) privind venitul asigurat la sistemul public de pensii – termen depunere: 15 zile de la inregistrarea persoanei fizice autorizate sau 31 ianuarie a anului urmator pentru persoanele fizice autorizate deja infiintate la 01 ianuarie.
  • declaratia 392A (descarca aici) – se depune de catre persoanele fizice autorizate care  la data de 31 decembrie a anului precedent, erau inregistrate in scopuri de TVA – termen depunere 25 februarie
  • declaratia 392B (descarca aici) – se depune de catre persoanele fizice autorizate care la data de 31 decembrie a anului precedent nu erau inregistrate in scopuri de TVA – termen depunere 25 februarie
  • persoanele fizice autorizate care sunt inregistrare in scopuri de TVA au obligatia de a depune trimestrial/lunar declaratia 300 – decont TVA si declaratia recapitulativa 394.

OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Deschidere PFA in 2016

Deschidere Persoana Fizica Autorizata in 2016 este similara cu infiintare PFA 2015, legislatia in domeniu nesuferind nicio modificare in aceasta materie.

Care este regimul fiscal PFA in 2016?

OBLIGATII DE PLATA PFA 2016

Incepand cu 01.01.2016 a intrat in vigoare Noul Cod Fiscal care aduce modificari si in ceea ce priveste impozitarea veniturilor din activitati independente realizate de titularii PFA, II sau IF.

Principala modificare pe care o aduce Legea nr. 227/2015 privind Noul Cod fiscal se refera la faptul ca PFA-urile vor datora CAS (contributia de asigurari sociale – pensii) calculata la venitul net obtinut nemafiind plafonata ca in trecut (la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie), chiar daca se obtin venituri din salarii.

Astfel, incepand cu 2016, PFA-urile vor datora, in mod obligatoriu, cota individuala CAS de 10,5%, calculata la venitul net obtinut, indiferent daca sunt concomitent salariati sau vor putea opta pentru cota integrala CAS de 26,3%, optiune care odata exercitata nu poate fi anulata in cursul anului respectiv, ci de-abia din anul urmator.

Cota de 10,5%, nu asigură un stagiu complet de cotizare pentru pensie, ci doar o treime din acesta.  In cazul în care PFA-urile vor dori sa beneficieze de o pensie intreaga, atunci vor putea opta sa achite cota de 26,3%, care conțines contribuția angajatorului, de 15,8%.

In ceea ce priveste celalalte contributii pe care o Persoana Fizica Autorizata trebuie sa le plateasca, acestea sunt:

  • CASS – 5,5% – la baza de impozitare venitul net
  • Impozit pe venit – 16% – la baza de impozitare venitul net

Pe scurt:

OBLIGATIE DE PLATA CUANTUM BAZA DE IMPOZITARE
CAS (pensii) 10,5% Venitul net
CASS (sanatate) 5,5% Venitul net
Impozit venit 16% Venitul net – CAS – CASS

 

IN CEEA CE PRIVESTE OBLIGATIILE DECLARATIVE SI DE PLATA:

In conformitate cu prevederile art. 121 din Noul Cod Fiscal contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit.

Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal va lua ca baza de calcul venitul anual estimat (in baza declaratiei 220), in toate situatiile in care a fost depusa o declaratie privind venitul estimat/norma de venit pentru anul curent. Data depunerii declaratiei 220 este 15 zile de la inceperea activitatii sau 31 ianuarie pentru entitatile care sunt deja infiintate.

Pentru stabilirea platilor anticipate, organul fiscal va lua ca baza de calcul venitul anual estimat, în toate situatiile în care a fost depusa o declaratie privind venitul estimat/norma de venit pentru anul curent, sau venitul net din declaratia privind venitul realizat pentru anul fiscal precedent, dupa caz.

Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente determinate in sistem real au obligatia de a depune o declaratie privind venitul realizat (declaratia 200) la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza şi nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

Pe scurt:

DECLARATIA OBIECTUL TERMEN DEPUNERE
220 Privind venitul estimat 31.01
200 Privind venitul realizat 25.05
600 Privind venitul asigurat la sistemul public de pensi 31.01

Asociat unic si Persoana Fizica Autorizata

Poate te-ai intrebat la un moment dat daca poti sa fi asociat unic si sa ai si o Persoana Fizica Autorizata in acelasi timp.

Raspunsul este simplu: poti fi asociat unic intr-o firma si sa deti si o persoana fizica autorizata in acelasi timp, nu exista nicio interdictie legala in acest sens.

Cand o persoana fizica devine platitoare de TVA?

In conformitate cu prevederile Codului Fiscal care reflecta de fapt o Decizie a Uniunii Europene (Decizia nr. 2012/181/UE), persoanele impozabile (intrand in aceasta categorie si persoana fizica autorizata) a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala al sumei de 65.000 euro, la cursul de schimb de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, respectiv plafonul de 220.000 lei, pot aplica regimul de scutire TVA pentru operatiunile impozabile.

Asadar, o data ce acest plafon este depasit in decursul unui an fiscal, Persoana Fizica Autorizata devine platitoare de TVA.  Acest lucru nu se realizeaza in mod automat, ci Persoana Fizica Autorizata are obligatia de a solicita organului fiscal inregistrarea in scopuri de TVA prin depunerea formularului declaratia 070.

Contabilitate Persoana Fizica Autorizata

In conformitate cu Ordinul MFP nr. 170/2015 persoanele fizice autorizate sunt obligate sa conduca contabilitatea in partida simpla, dar pot de asemenea sa opteze si pentru contabilitatea in partida dubla.

Persoanele fizice care tin contabilitatea in partida simpla pot trece la conducerea contabilitatii in partida dubla numai de la inceputul exercitiului financiar ulterior celui in care au decis aceasta trecere.

Persoanele fizice autorizate care tin evidenta contabila in partida simpla au obligatia completarii unor registre obligatorii, respectiv :

1. Registrul-jurnal de incasari si plati – se inregistreaza operatiunile de incasari si plati efectuate numerar sau prin banca, in ordine cronologica

2. Registrul inventar –  se inregistreaza bunurile achizitionate si folosite de persoana fizica autorizata

Declaratii fiscale persoana fizica autorizata

O persoana fizica autorizata (fie ca este impozitata in regim real sau norma de venit) trebuie sa depuna in mod obligatoriu urmatoarele declaratii la organul fiscal:

  • declaratia 220 privind venitul estimat (descarca aici) – termen de depunere: 15 de zile de la inregistrarea persoanei fizice autorizate sau 25 mai a anului in curs pentru persoanele fizice autorizate deja existente la 01 ianuarie
  • declaratia 200 privind venitul realizat (descarca aici) – termen de depunere 25 mai a anului urmator celui la care se refera venitul realizat
  • declaratia 600  (descarca aici) privind venitul asigurat la sistemul public de pensii – termen depunere: 15 zile de la inregistrarea persoanei fizice autorizate sau 31 ianuarie a anului urmator pentru persoanele fizice autorizate deja infiintate la 01 ianuarie.
  • declaratia 392A (descarca aici) – se depune de catre persoanele fizice autorizate care  la data de 31 decembrie a anului precedent, erau inregistrate in scopuri de TVA – termen depunere 25 februarie
  • declaratia 392B (descarca aici) – se depune de catre persoanele fizice autorizate care la data de 31 decembrie a anului precedent nu erau inregistrate in scopuri de TVA – termen depunere 25 februarie
  • persoanele fizice autorizate care sunt inregistrare in scopuri de TVA au obligatia de a depune trimestrial/lunar declaratia 300 – decont TVA si declaratia recapitulativa 394.

O persoana fizica poate angaja?

Conform prevederilor legale in vigoare, o persoana fizica autorizata isi pot desfasura activitatea individual si independent dar poate si angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca.

Deci  o persoana fizica autorizata poate face angajari.

Deschidere cont bancar PFA (Persoana Fizica Autorizata)

O persoana fizica autorizata poate deschide un conta bancar la orice banca, precum si la trezorerie. Prin intermediul acestui cont bancar persoana fizica autorizata poate derula operatiuni bancare, efectua plati si incasa pretul serviciilor/produselor sale.

Persoana fizica autorizata are nevoie de casa de marcat?

In conformitate cu art. 1 din OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

In categoria de operatori economici intra si persoanele fizice autorizate.

Sunt exceptate urmatoarele categorii de incasari:

  • comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati în conditiile legii, în piete, targuri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;
  • transportul public de calatori în interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
  • activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;
  • activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
  • activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
  • serviciile de instalatii, reparatii si întretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;j) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
  • incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si întretinere de locuinte;
  • serviciile de transport feroviar public de calatori în trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;
  • activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita înregistrarea, evidentierea si controlul sumelor încasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice;
  • comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice înregistrate în baza de date a vanzatorului, în scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.

Deschidere punct de lucru PFA (Persoana Fizica Autorizata)

O persoana fizica autorizata poate deschide un punct de lucru daca activitatea economica urmeaza a fi desfasurata la alta locatie decat cea a sediului profesional.

Pentru infiintare unui punct de lucru persoana fizica autorizata este necesar ca spatiul respectiv sa fie detinut in baza unui titlu valabil care poate fi un contract de inchiriere, un contract de comodat sau orice alt tip de contract asigura transmiterea folosintei.

Inregistrare punct de lucru persoana fizica autorizata are ca rezultat posibilitatea ca spatiul respectiv sa fie autorizat de catre Oficiul Registrului Comertului in vederea desfasurarii activitatii economice.

Durata de declarare punct de lucru PFA este de 3 zile lucratoare, iar costul este de 290 lei.

Costuri deschidere PFA (Persoana Fizica Autorizata)

Costul de inregistrare persoana fizica autorizata este  in cuantum de 290 lei.

In aceste costuri sunt incluse serviciile de consultanta, asistenta, intocmire a dosarului complet, depunerea acestuia la Oficiul Registrului Comertului si eliberarea certificatului de inregistrare a persoanei fizice autorizate.

In ce domeniu de activitate pot infiinta Persoana Fizica Autorizata (PFA)?

Poti infiinta o persoana fizica autorizata in variate domenii de activitate, cum ar fi: infiintare florarie pfa, infiintare pfa after school, infiintare pfa agent imobiliar, infiintare pfa agricultura, infiintare pfa asistenta medicala, infiintare pfa coafor, infiintare pfa coafura, infiintare pfa comert online, infiintare pfa contabil autorizat, infiintare pfa contabilitate primara, infiintare pfa cosmetica, infiintare pfa electrician, infiintare pfa expert contabil,  pfa fotograf, infiintare pfa handmade, infiintare pfa imobiliare, infiintare pfa in domeniul ssm, infiintare pfa inspector resurse umane, infiintare pfa it, infiintare pfa magazin alimentar, infiintare pfa magazin online, infiintare pfa masaj, infiintare pfa mecanic auto, infiintare pfa meditatii, infiintare pfa profesie liberala, infiintare pfa profesii liberale, infiintare pfa psiholog, infiintare pfa reparatii auto, infiintare pfa reparatii calculatoare, infiintare pfa resurse umane,  infiintare pfa servicii it, infiintare pfa servicii medicale, infiintare pfa taximetrie, infiintare pfa tehnician dentar, infiintare pfa transport marfa, infiintare pfa transport persoane.

Pot infiinta PFA daca nu am calificare sau experienta in domeniu?

Da, se poate deschide PFA si fara calificare,  fara diploma in domeniu s fara experienta depinde  numai de tipul de activitate pe care vrei sa il desfasori.

Unde pot infiinta o Persoana Fizica Autorizata cu ajutorul ActeFirma.ro?

Echipa noastra iti poate oferi suport pentru infiintare PFA in toata tara, chiar daca te afli in alt judet: consultanta infiintare pfa Bucuresti,  Cluj, Galati, Sibiu, Timisoara, Brasov, Iasi, Bacau, Arad, Baia Mare, Botosani, Braila, Buzau, Calarasi, Campina, Constanta, Craiova, Dambovita, Deva, Focsani, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Ilfov, Mures, Neamt, Olt, Oradea, Pitesti, Ploiesti, Prahova, Resita, Satu Mare.

Iar in Bucuresti, te putem ajuta pentru infiintare PFA in orice sector: sector 1, sector 2, sector 3, sector 4, sector 5 si sector 6.

Cat dureaza infiintare PFA?

Infiitare PFA rapid dureaza trei zile lucratoare de la data depunerii dosarului complet la Oficiul Registrului Comertului.

Se poate proceda si la infiintare PFA urgent caz in care deschiderea PFA va fi gata in doua zile lucratoare.